مراحل اجرای یک کمپین تبلیغاتی موفق چیست؟
این روزها، کسب و کارها برای دستیابی به اهداف و افزایش درآمد خود به کمپینهای تبلیغاتی نیاز دارند. اجرای درست آنها به کسب و کارها کمک میکند تا پیام خود را به مخاطب هدفشان برسانند. در این یادداشت به بررسی کامل کمپین تبلیغاتی و نحوه اجرای اثربخش آن میپردازیم.
اجرای درست کمپین تبلیغاتی به شما کمک میکند تا آگاهی از برند و درآمدتان را افزایش دهید. شما در این کمپین تلاش میکنید تا نیاز مشتری را برآورده کنید. از طرفی، شما مشتری را در کمپین خود متقاعد میکنید که چرا محصول یا خدمتتان بهترین گزینه برای حل مشکل او است. به همین دلیل، میتوان گفت که نتیجهبخش بودن فعالیتهای بازاریابی شما در گرو اجرای صحیح کمپینهای تبلیغاتی است. در این مقاله قرار است که ابتدا با یکدیگر بررسی کنیم که منظور از کمپین تبلیغاتی چیست؟ سپس به بررسی اهداف، ویژگیها و نحوه اجرای یک کمپین خوب تبلیغاتی بپردازیم. اگر شما هم قصد دارید به صورت کامل با کمپین تبلیغاتی آشنا شوید، تا پایان با ما همراه باشید.
کمپین تبلیغاتی چیست؟
کمپین تبلیغاتی به مجموعهای از تبلیغاتها گفته میشود که پیام یکسانی را به اشتراک میگذارند. این کمپین برای دستیابی به هدف خاصی از کسب و کار و همچنین افزایش نرخ تبدیل شکل میگیرد. برای مثال، ممکن است کسب و کاری به دنبال افزایش فروش یکی از محصولات یا خدمات خود باشد. از این رو، پس از شناسایی مخاطب هدف سعی میکند با اجرای کمپینی اثربخش به هدف خود دست پیدا کند.
هدف از ایجاد کمپین های تبلیغاتی
اغلب کسب و کارها تنها به دنبال پیشی گرفتن از رقبای خود نیستند. آنها سعی میکنند تا افرادی را پیدا کنند که میتوانند از محصول یا خدمت آنها بیشترین بهره را ببرند. کمپین تبلیغاتی هدفمند به آنها اجازه میدهد تا به این هدف دست پیدا کنند. به عبارت دیگر، آنها با کمک کمپینهای تبلیغاتی افرادی را که به محصولات یا خدماتشان نیاز دارند پیدا میکنند و سپس آنها را به مشتریان وفادار تبدیل میکنند.
تبدیل بازدیدکنندگان یکی دیگر از اهداف ایجاد کمپینهای تبلیغاتی به حساب میآید. آیا در حال حاضر تعداد بازدیدکنندگان شما بسیار بالا است؟ مهم نیست! تا زمانی که نتوانید این ترافیک را به مشتری تبدیل کنید، سودی نصیب شما نمیشود. از دیگر اهداف اجرای کمپینهای تبلیغاتی میتوان به ایجاد آگاهی از برند اشاره کرد. شما با کمپین تبلیغاتی خود سعی میکنید تا توجه مصرفکننده را جلب کنید و او را نسبت به محصول یا ویژگیهای آن آگاه کنید. به عنوان مثال، اکثر کمپینهای تبلیغاتی بانکها با هدف ایجاد و افزایش آگاهی از برند ایجاد میشوند. در این کمپینها بانکها سعی میکنند مزایای افتتاح حساب و سپردههای بلندمدت را با مخاطب خود به اشتراک بگذارند.
ویژگی های یک کمپین تبلیغاتی خوب
ظاهری زیبا و جذاب تنها ویژگی یک کمپین تبلیغاتی به حساب نمیآید. کمپینی میتواند به شما کمک کند که بر اساس نتایج تحقیقات بازار شکل گرفته باشد. از این رو، شما قبل از هر چیزی باید با انجام تحقیقات کافی نیاز بازار را شناسایی کنید. انجام این تحقیقات به شما کمک میکنند تا بدانید مخاطب هدفتان کیست و به چه چیزی نیاز دارد. هر چقدر که بتوانید به مخاطب هدفتان بیشتر نزدیک شوید، قانع کردن او برای انجام عملی مشخص راحتتر میشود.
از طرفی، شما باید هدف هر کمپین را جداگانه مشخص کنید. شما نمیتوانید از تبلیغاتی که برای افزایش آگاهی از برند طراحی شدهاست، برای افزایش فروش استفاده کنید. به طور کلی به کمپین تبلیغاتی، کمپین خوب گفته میشود که بر اساس نیاز بازار و هدف کسب و کار ایجاد شود. تا اینجای مقاله شما را با کمپینهای تبلیغاتی، هدف از ایجاد آنها و همچنین ویژگیهای یک کمپین خوب آشنا کردیم. حال، وقت آن است که در بخش بعدی با یکدیگر نگاهی به مراحل اجرای درست یک کمپین بیندازیم.
مراحل اجرای کمپین تبلیغاتی به چه صورت است؟
همهی ما برای به ثمر نشاندن فعالیتهای بازاریابی خود به کمپینهای تبلیغاتی نیاز داریم. با این حال، آیا هر کمپینی میتواند مفید باشد؟ چگونه میتوان از هدر رفتن بودجه تبلیغات خود جلوگیری کرد؟ در این بخش برای عبور از این موانع به بررسی مراحل اجرای موثر کمپین تبلیغاتی میپردازیم. مراحل زیر را هنگام ایجاد و اجرای کمپین خود دنبال کنید تا بیشترین نفع را از آن ببرید:
۱. تعیین هدف
تعیین هدف، اولین و مهمترین مرحلهی اجرای کمپین تبلیغاتی به حساب میآید. از طرفی، سایر مراحل اجرای کمپین به این مرحله بستگی دارد. به همین دلیل ابتدا ببینید با تبلیغات به چه چیزی میتوانید دست پیدا کنید. رایجترین اهداف اجرای کمپینهای تبلیغاتی عبارتند از:
- تبدیل مشتریان راغب (لید) به مشتری وفادار
- ایجاد و افزایش آگاهی از برند
- افزایش فروش یک محصول یا خدمت خاص
- افزایش تعداد مشتریان راغب (لید)
- بهبود روابط
- لانچ محصول یا خدمت جدید
در اولین مرحله شما باید تصمیم بگیرید که از کمپین خود چه چیزی میخواهید. تعیین هدف به شما در انتخاب مخاطب مناسب، پیام گیرا و اثربخش و همچنین طراحی جذاب کمک میکند.
۲. شناسایی مخاطبان هدف
قرار نیست که شما محصولات یا خدمات خود را به تمام مصرفکنندگان بفروشید. شما باید بدانید چه کسی به شما نیاز دارد و او را هدف بگیرید. شما میتوانید مخاطبان هدف خود را بر اساس ویژگیهای جمعیتشناختی زیر دستهبندی کنید:
- سن
- علایق
- سطح تحصیلات
- جنسیت
- سرگرمیها
- درآمد
- وضعیت تاهل
- جایگاه اجتماعی
ایجاد پرسونای خریدار به شما کمک میکند تا پیام مناسبی برای آنها در نظر بگیرید. از آن گذشته، شما میدانید در کجا و به چه صورتی با آنها ارتباط برقرار کنید. شما باید هنگام مشخص کردن مخاطب هدف از فرضیههای شخصی دور بمانید. نظرسنجیها و ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکس به شما کمک میکنند تا اطلاعات دقیقتری از مشتریان خود به دست بیاورید.
۳. بخش بندی مخاطبان هدف کمپین تبلیغاتی
نمیتوان پرسونا یکسانی را برای تمام کمپینهای تبلیغاتی در نظر گرفت. آیا میتوان تبلیغات یخچال و فریزر را به مخاطبی نشان داد که به دنبال خرید لباسشویی است؟ بیشک، خیر! از نتایج مرحلهٔ قبل استفاده کنید و مخاطبان خود را دستهبندی کنید. شناسایی نیازها و مشکلات یک دسته از افراد با ویژگیهای مشترک آسانتر است. از این رو، بخشبندی مخاطبان باعث میشود که شما پیامی مناسب برای هر کمپین تعریف کنید. هر چقدر پیام شما به نیاز هر دسته از مخاطبان نزدیکتر باشد، شما سریعتر به هدف خود میرسید.
۴. انجام تحقیق کلمات کلیدی
حال که میدانید چه کسانی را با کمپین تبلیغاتی خود هدف قرار میدهید، وقت آن است که چگونگی برقراری ارتباط با آنها را مشخص کنید. مخاطبان شما از چه عبارتهایی برای پیدا کردن راهکار برای نیاز و مشکل خود استفاده میکنند؟ به عبارت دیگر، شما باید بدانید مخاطب برای دستیابی به برند، محصول یا خدمت شما از چه عبارتی استفاده میکند. از نتایج تحقیق کلمات کلیدی برای نوشتن پیام اثربخش بهره ببرید. به عنوان مثال، صاحب فروشگاه لوازم خانگی میتواند در فصل زمستان کلمههای کلیدی «خرید بخاری ارزان» و «قیمت بخاری دیواری» را هدف بگیرد.
لازم به ذکر است که شما در کمپین تبلیغاتی خود در فیسبوک نمیتوانید عبارتهای کلیدی را هدف قرار دهید. در آنجا شما باید از نتایج مرحلهٔ سوم بهره ببرید. برای مثال، شما ممکن است کمپین خود را در فیسبوک برای دست یافتن به «مادران زیر ۳۵ سال در تهران» راهاندازی کنید.
۵. انتخاب رسانه
در این مرحله شما باید رسانهها و کانالهایی را انتخاب کنید که مخاطب هدفتان در آنها حضور دارد. شما میتوانید بسته به مخاطب هدفتان تبلیغات را آنلاین، آفلاین یا ترکیبی از این دو ارائه کنید. ترکیب تبلیغات آنلاین و آفلاین به شما کمک میکند تا بیشتر دیده شوید. با این حال، اجرای چنین کمپینهایی نسبت به سایر کمپینها بسیار گرانتر تمام میشوند. انتخاب رسانه مناسب برای رسیدن به هدف کمپین بسیار اهمیت دارد. به همین دلیل، در بخش انواع کمپینهای تبلیغاتی با جزئیات بیشتری درباره این موضوع صحبت خواهیم کرد.
۶. انتخاب پیام کمپین تبلیغاتی
برای اجرای موفق کمپین تبلیغاتی به یک پیام مناسب نیاز دارید. پیام تبلیغاتی شما باید واضح، مختصر، روان و منسجم باشد. از طرفی، پیام شما باید بهیادماندنی هم باشد تا مخاطب آن را به خاطر بسپارد. شاید نوشتن پیامی با این مشخصات پیشپاافتاده به نظر برسد. با این حال، زمان نوشتن پیام متوجه میشوید، نوشتن پیامی که کوتاه باشد، توجه مخاطب را جلب کند و او را خسته نکند چندان هم آسان نیست. نتایج مطالعههای مختلف به این موضوع اشاره کردهاند که بازه زمانی توجه افراد کاهش پیدا کرده است. به همین دلیل، با کوتاه کردن پیام شانس بیشتری برای جلب توجه مخاطبتان خواهید داشت.
۷. انتخاب طرح
پیام متنی شما بدون عناصر بصری شانسی نخواهد داشت. به عبارت دیگر، برای انتقال پیام کمپین تبلیغاتی به طرحی زیبا و جذاب نیاز دارید. برای طراحی تبلیغ خود ابتدا باید ببینید در کدام رسانه قرار است آن را منتشر کنید. به عنوان مثال، شما باید تصاویری ثابت برای تبلیغات بنری خود طراحی کنید. با این حال، آیا چنین تصویر ثابتی برای تبلیغات تلویزیونی بین دو نیمهٔ فوتبال شهرآورد مناسب است؟ شما باید از رنگها و المانهای مناسب در طرحهای خود استفاده کنید. برای رسیدن به یک طرح تاثیرگذار میتوانید آمار و ارقام کمپینهای رقبای خود را تجزیه و تحلیل کنید. شما همچنین میتوانید از نتایج کمپینهای قبلی خود هم بهره ببرید.
۸. ارزیابی نتایج
اندازهگیری نتایج کمپین های تبلیغاتی به شما کمک میکند تا میزان اثربخشی آن را تعیین کنید. شما میتوانید از این نتایج برای بهبود کمپین فعلی و همچنین اجرای کمپینهای بهتر در آینده بهره ببرید. استفاده از نتایج کمپینهای آفلاین برای اصلاح آنها در زمان اجرا امکانپذیر نیست. با این حال، شما میتوانید کمپینهای آنلاین را با رصد کردن عملکرد آنها در لحظه بهبود ببخشید. نتایج کمپینهای تبلیغاتی خود را جمعآوری کنید تا بفهمید چه پیامی، چه طرحی و چه رسانهای بیشترین سود را برای شما رقم میزند. تجزیه و تحلیل این نتایج به شما اجازه میدهد تا نرخ بازگشت سرمایه کمپینهای بعدی را افزایش دهید.
انواع کمپین های تبلیغاتی کدامند؟
یکی از مهمترین تصمیمهایی که باید بگیرید این است که به چه نوع کمپینی نیاز دارید. همانطور که اشاره شد، شما باید پیام تبلیغاتی مناسب و طرحی جذاب برای کمپین تبلیغاتی خود داشته باشید. با این حال، اگر کمپین خود را در کانالی که مخاطب هدفتان در آنجا حضور دارد اجرا نکنید، تلاشهایتان ثمری نخواهد داشت. در این بخش به بررسی مهمترین انواع کمپینهای تبلیغاتی رایج میپردازیم. شما میتوانید از آنها بر اساس نیاز خود و همچنین شناختی که از مخاطبتان دارید برای ایجاد کمپینتان استفاده کنید.
۱. شبکه های اجتماعی
شما میتوانید کمپین تبلیغاتی خود را در شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام، لینکدین و توییتر اجرا کنید. شاید این سوال مطرح شود که از کدام شبکه اجتماعی باید استفاده کرد؟ پاسخ این سوال را مخاطب هدفتان مشخص میکند. در حقیقت، شما باید در کانالی کمپین خود را اجرا کنید که مخاطب هدفتان فعالیت میکند. اغلب کسب و کارها کمپینهای خود را در چند شبکه اجتماعی اجرا میکنند. شما هم میتوانید از این استراتژی برای دستیابی به مخاطب هدف بیشتر بهره ببرید. از ابزارهای تجزیه و تحلیل شبکههای اجتماعی برای ارزیابی کمپین خود و همچنین بهبود آن استفاده کنید. گاهی اوقات ممکن است مجبور شوید کمپین خود را پس از اجرا اصلاح کنید. نترسید! از آمار و ارقام به دست آمده برای رسیدن به هدفتان بهره ببرید.
اینستاگرام یکی از محبوبترین شبکههای اجتماعی در ایران است. شما میتوانید برای اجرای کمپین خود با اینفلوئنسرهای اینستاگرام همکاری کنید. شواهد حاکی از این است که اگر پیام شما از طرف آنها منتقل شود، تاثیرگذاری بیشتری دارد.
۲. ایمیل مارکتینگ
ایمیل مارکتینگ به شما کمک میکند تا مشتریان راغب بیشتری جذب و آنها را تبدیل کنید. برای اجرای این کمپینها به طور معمول از لیستهای آماده استفاده میشود. افراد حاضر در این لیستها با ارائه ایمیلشان به شما، علاقه خود را به محصولات و خدماتتان نشان دادهاند. ایمیل ابزاری فوقالعاده برای حفظ ارتباط با مشتریان فعلی به شمار میآید. از این رو، با ایمیل مارکتینگ میتوانید نرخ بازگشت مشتری را هم افزایش دهید.
۳. بازاریابی محتوا
بازاریابی محتوا یکی دیگر از انواع کمپینهای تبلیغاتی به حساب میآید. شما در این روش با تولید محتوای سئوشده، مرتبط و منحصربهفرد سعی میکنید رتبه خوبی در صفحه نتایج موتورهای جستوجو به دست بیاورید. شما باید برای به دست آوردن بیشترین ترافیک ارگانیک مطالبی مرتبط با هدف مخاطب هدفتان ارائه کنید. برای بهینه کردن کمپین بازاریابی محتوایتان به سراغ نتایج تحقیق کلمات کلیدی خود بروید.
۴. گوگل ادز
گوگل ادز یک پلتفرم تبلیغاتی به حساب میآید که به کسب و کارها اجازه میدهد تا تبلیغات خود را در صفحه نتایج جستوجوی گوگل نمایش دهند. علاوه بر این، با کمک این پلتفرم تبلیغاتی میتوانید کمپینهای خود را در جیمیل و یوتیوب هم اجرا کنید. نمایش تبلیغ به عنوان اولین نتیجهٔ جستوجو یکی از مزایای کمپین تبلیغاتی گوگل ادز به حساب میآید. به عبارت دیگر، شما با کمک این پلتفرم میتوانید بالاتر از رتبهٔ یک قرار بگیرید. در واقع با انجام تحقیق کلمات کلیدی به هدف و نیت کاربر پی ببرید. از این رو، شما میتوانید کمپینهایی ایجاد کنید که نیاز مخاطب هدفتان را برآورده کنید. هر چقدر تبلیغ شما به هدف کاربر نزدیکتر باشد، شانس بیشتری برای به دست آوردن جایگاههای بالاتر خواهید داشت.
۵. تبلیغات چاپی
شاید شما بخواهید کمپین تبلیغاتی خود را به صورت آفلاین اجرا کنید. تبلیغات چاپی یکی از روشهای قدیمی دستیابی به مشتریان است. از مهمترین کانالهای تبلیغات چاپی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- بنر
- بیلبورد
- بروشور
- تراکت
- روزنامه و مجله
- پوستر
- تابلوی تبلیغاتی
شما میتوانید از تبلیغات چاپی در کنار کمپینهای آنلاین خود بهره ببرید. به عنوان مثال، فروشگاههای بزرگ آنلاین همچنان از بیلبوردها برای دستیابی به مشتریان استفاده میکنند. با این حال، بهتر است قبل از هر چیزی بودجهٔ تبلیغات خود را مشخص کنید. سپس با توجه به هدفتان تصمیم بگیرید که از آنها کنار هم بهره ببرید یا خیر.
۶. تبلیغات تلویزیونی
تلویزیون یکی دیگر از کانالهای محبوب و رایج برای اجرای کمپینهای تبلیغاتی به شمار میآید. به عنوان مثال، شما میتوانید تبلیغ خود را قبل از مسابقههای مهم فوتبالی یا سریالهای محبوب تلویزیونی نمایش دهید. نمایش تبلیغات به صورت زیرنویس حین پخش مسابقههای مهم ورزشی یا سریالهای پربیننده یکی دیگر از راههای اجرای کمپین تبلیغاتی است. لازم به ذکر است که تبلیغات تلویزیونی در دسته تبلیغات گران قرار میگیرند. به همین دلیل، زمانی از این کانال استفاده کنید که مطمئن شوید بهترین نتیجه را برای شما رقم میزند.
با ایجاد کمپین تبلیغاتی اثربخش به اهدافتان دست پیدا کنید
کمپینهای تبلیغاتی به کسب و کارها اجازه میدهند تا به اهداف مشخصی دست پیدا کنند. ممکن است شما به دنبال فروش یک محصول خاص باشید. با این حال، شاید کسب و کار دیگری بخواهد آگاهی از برند را با کمپین تبلیغاتی خود افزایش دهد. برای ایجاد کمپین تبلیغاتی موفق باید ابتدا مخاطب خود را بشناسید. سپس به پیام تبلیغاتی مرتبط با نیاز او و طرحی جذاب نیاز دارید. در انتها، کمپینتان را باید در کانالی اجرا کنید که مخاطب هدفتان در آنجا حضور دارند.
اجرای کمپینهای آنلاین و آفلاین به بودجه و هدف شما بستگی دارد. گاهی اوقات ممکن است با اجرای کمپینهای آفلاین آسیب جدی به کسب و کارتان وارد شود. به همین دلیل، قبل از هر چیزی هزینهها را روی کاغذ بیاورید. کدام یک از کمپینهای تبلیغاتی برای شما و کسب و کارتان مناسب است؟ در پایان نیز لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با ما و دیگر همراهان همیار آکادمی به اشتراک بگذارید.